Closed Projects


Factors influencing subject-related creative achievement within 10th-grade chemistry students

Thesis:

Kressmann, C. (2024). Factors influencing subject-related creative achievement within 10th-grade chemistry students

https://edoc.hu-berlin.de/handle/18452/29662



Representational change between molecular representations

Thesis:

Grottke, K. (2024). Repräsentationswechsel zwischen Moleküldarstellungen - 

Eine querschnittliche Untersuchung von Einflussfaktoren auf die Translationsfähigkeit.

 

https://edoc.hu-berlin.de/handle/18452/29797


Situational mental model components in chemistry and their significance for hypothesis formation

Thesis:

Nave, K. (2023). Charakterisierung situativer mentaler Modellkomponenten in der Chemie und die Bildung von Hypothesen. Logos-Verlag

978-3-8325-5599-3 (ISBN)


Inclusive Chemistry Teaching and Problem Solving

Thesis:

Kranz, J. (2022). Modell des inklusiven Chemieunterrichts - drei Schritte zur inklusiven Bildung.

http://edoc.hu-berlin.de/18452/25072



Modelling in Chemistry

Thesis:

Rost, M. (2021). Modelle als Mittel der Erkenntnisgewinnung im Chemieunterricht der Sekundarstufe I. Berlin: Logos-Verlag.


Alchemist - a game based assessment tool

Thesis:

Annaggar, A (2020). A Design Framework for Video Game-Based Gamification Elements to

Assess Problem-solving Competence in

Chemistry Education. Berlin: Logos-Verlag.


Fostering Scientific Inquiry

 funded by "SALSA Graduate School" of the German Science Foundation (DFG)

 

Thesis:

Sonnenschein, I. (2019). Naturwissenschaftliche Denk- und Arbeitsprozesse Studierender im Labor. Berlin: Logos-Verlag.



Inquiry Skills - Subject and General Aspects of Teaching Chemistry in Higher Eduction

funded by:

Deutsche Telekom Stiftung

 

Thesis:

Arndt, K. (2016). Experimentierkompetenz erfassen. Analyse von Prozessen und Mustern am Beispiel von Lehramtsstudierenden der Chemie. Berlin: Logos-Verlag.


Teaching patterns of scientific inquiry - an international comparison

funded by:

Deutsche Telekom Stiftung

 

Thesis:

Stiller, J. (2015). Scientific Inquiry im Chemieunterricht - eine Videoanalyse zur Umsetzung von Erkenntnisgewinnungsprozessen im internationalen und schulstufenübergreifenden Vergleich. DOI: 10.18452/17503


Minimum Standards for Chemistry Education at K-10

Thesis:

Körbs, C. (2015).Mindeststandards im Fach Chemie am Ende der Pflichtschulzeit. Berlin: Logos-Verlag.



Modeling and Assessment of Scientific Reasoning and Thinking in Chemistry (VerE)

(in collaboration with Prof. Dr. Upmeier zu Belzen, Humboldt-University)

funded by:

German Science Foundation (DFG)

 

Thesis:

Nehring, A. (2014). Wissenschaftliche Denk- und Arbeitsweisen im Fach Chemie. Eine kompetenzorientierte Modell- und Testentwicklung für den Bereich der Erkenntnisgewinnung. Berlin: Logos-Verlag.


Fostering Processes of Transfer in Chemistry Lessons

funded by:

German Science Foundation (DFG)

 

Thesis:

Bley, S. (2013). Förderung von Transferprozessen im Chemieunterricht. Berlin: Logos-Verlag.


Decision Making Eliciting Tasks for Problem Based Chemistry Lessons (Beau)

Thesis:

Heitmann. (2013). Bewertungskompetenz im Rahmen naturwissenschaftlicher Problemlöseprozesse. Modellierung und Diagnose der Kompetenzen Bewertung und Analytisches Problemlösen für das Fach Chemie. Berlin: Logos-Verlag.



Development of Complex Problem Solving Competence (EnkoPro)

Thesis:

Scherer, R. (2012). Analyse der Struktur, Messinvarianz und Ausprägung komplexer Problemlösekompetenz im Fach Chemie. Eine Querschnittstudie in der Sekundarstufe I und am Übergang zur Sekundarstufe II. Berlin: Logos-Verlag.


Modelling and Evaluation of Complex Problem Solving Competence (MEkoP)

Thesis:

Koppelt, J. (2011). Modellierung dynamischer Problemlösekompetenz im Chemieunterricht. Verlag Mensch & Buch


Get in touch

Humboldt-Universität zu Berlin

Department of Chemistry

Brook-Taylor Str. 2

12489 Berlin

 

 

Library opening hours

Newton-Str. 14

Room 3´05 

 

by appointment via E-Mail

Office hours

term/            by appointment, Skype or Zoom

off-term       registration required  by E-Mail

                  

Newton-Str. 14, Room 3´01

 

https://hu-berlin.zoom.us/my/zoom.tiemann